Obwieszczenia

Wójt Gminy Dzikowiec podaje do publicznej wiadomości , w dniu 30 czerwca 2021r. wydana została decyzja Wójta Gminy Dzikowiec znak: UG.6220.2.2021 o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn.: ?Przebudowa drogi gminnej w miejscowości Wilcza Wola ".

UG.6220.2.2021                                                                                                                                                                        Dzikowiec, 30.06.2021r.

 

 

 

Zawiadomienie – obwieszczenie

 

       

  Na podstawie art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz   o ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz. U. z 2021r., poz. 247 ze zm. ) oraz art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego  ( Dz. U. z  2021r., poz. 735 )

 

Wójt Gminy Dzikowiec

podaje do publicznej wiadomości

 

 

w dniu 30 czerwca 2021r. wydana została decyzja Wójta Gminy Dzikowiec znak: UG.6220.2.2021 o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn.: „Przebudowa drogi gminnej w miejscowości Wilcza Wola ”.

 

W dniach od 30 czerwca 2021r. do 30 lipca 2021r. każdy może zapoznać się  z treścią ww. decyzji oraz z dokumentacją sprawy, w tym z opiniami organów: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej w siedzibie Urzędu Gminy Dzikowiec 36-122 Dzikowiec, ul. Dworska 62 w pokoju nr 28 w godzinach pracy urzędu.

 

Treść ww. decyzji została udostępniona na okres 14 dni w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Dzikowiec w dniu 30  czerwca 2021r.

  

Jednocześnie, zgodnie z art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r.  o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsze zawiadomienie - obwieszczenie zostaje podane do publicznej wiadomości przez zamieszczenie na stronie Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Gminy Dzikowiec, wywieszone na tablicy ogłoszeń   w siedzibie Urzędu Gminy Dzikowiec, w miejscu realizacji przedsięwzięcia na tablicach ogłoszeń na terenie miejscowości Wilcza Wola

UG.6220.2.2021                                                                                 Dzikowiec, 30.06.2021r.                                                                                    

 

 

D E C Y Z J A

 

 

        Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 73 ust. 1, art. 75 ust.1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust.1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku   i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021r., poz. 247 ze zm. ) oraz  art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca  1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego  ( Dz. U. z 2021r., poz. 735 );

po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12 marca 2021r. Gminy Dzikowiec 36-122 Dzikowiec, ul. Dworska 62 w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia pod nazwą: „Przebudowa drogi gminnej w miejscowości Wilcza Wola ” oraz niżej wymienionej dokumentacji:

1) karty informacyjnej przedsięwzięcia zawierającej dane wymienione w art. 62a ustawy   o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wraz z uzupełnieniem

2) mapy z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie ono oddziaływać

3) poświadczonej przez właściwy organ mapy ewidencyjnej, obejmujący teren, na który będzie realizowane przedsięwzięcie oraz teren, na który będzie ono oddziaływać

4) informacji o obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla terenu objętego wnioskiem – brak planu – miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego gminy Dzikowiec utracił ważność 31 grudnia 2003r.

 

o  r  z  e  k  a  m

 

STWIERDZAM  brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Przebudowa drogi gminnej w miejscowości Wilcza Wola” – przy spełnieniu warunków dla inwestycji:

1.Zaplecza budowy, miejsca przechowywania odpadów i materiałów budowlanych, plac parkingowy i serwisowy maszyn i pojazdów itp. zostaną zlokalizowane poza terenami zadrzewionymi, zakrzewionymi, podmokłymi, rozlewiskami i trwałymi użytkami zielonymi, w oddaleniu od terenów chronionych akustycznie.

2.Prace ziemne, zdjęcie wierzchniej warstwy gleby ( humusu ) wraz z roślinnością zielną oraz ewentualna wycinka drzew, powinny zostać przeprowadzone poza głównym okresem  wzmożonej aktywności fauny, obejmującym okres lęgowy ptaków i rozrodu płazów tj.: poza okresem od 1 marca do 31 sierpnia. W przypadku konieczności wykonywania ww. prac w tym okresie, prace te powinny być poprzedzone kontrolą przyrodnika pod kątem występowania chronionych gatunków zwierząt w okresie 1-3 dni przed planowanym terminem robót. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków, prace należy wstrzymać do momentu opuszczenia danego terenu przez te zwierzęta ( np. do zakończenia lęgów, wyprowadzenia młodych ) lub do momentu uzyskania stosownych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków.

3.Znajdujace się na terenie budowy wykopy ( w tym liniowe ) i inne potencjalne pułapki ekologiczne, do których mogą wpadać płazy ( i inne małe zwierzęta ), w przypadku konieczności czasowego pozostawienia ich jako otwarte ( tj; niezasypane w danym dniu roboczym ), należy zabezpieczyć w taki sposób, aby uniemożliwić im dostanie się do nich ( np. poprzez stosowanie szczelnych przykryć, wygrodzeń ) lub też zastosować rozwiązania umożliwiające samodzielne wydostanie się z nich ( np. pochylenie, pozostawienie wypłaszczonej jednej ze ścian ). W przypadku wykopów liniowych powinny być one realizowane na możliwie krótkich odcinkach i możliwie szybko zasypane. Codziennie rano przed rozpoczęciem robót, a następnie bezpośrednio przed zasypaniem wykopów i innych zagłębień terenowych powstałych w trakcie prac budowlanych należy sprawdzić, czy nie zostały w nich uwięzione zwierzęta. Znajdujące się w „pułapkach” płazy i inne zwierzęta powinny być niezwłocznie uwalniane i przenoszone w odpowiednie danemu gatunkowi siedliska, poza strefę prowadzonych prac.

4.Drzewa narażone na uszkodzenia mechaniczne w wyniku prac budowlanych  zostaną zabezpieczone poprzez np. oszalowanie/obłożenie powierzchni pni deskami do wysokości osadzenia pierwszych gałęzi, dodatkowo bezpośrednio przed oszalowaniem pnie można zabezpieczyć matami słomianymi. Dół desek powinien opierać się na podłożu lub być nim obsypany. Po zakończeniu robót zostanie wykonany demontaż ww. zabezpieczeń.

5.Prace w obrębie bryły korzeniowej należy wykonywać ręcznie lub metodą bez rozkopową. Aby zminimalizować zagrożenie dla systemu korzeniowego należy dodatkowo:

  1. a) podczas prac ziemnych prowadzonych w okresie letnim zabezpieczyć systemy korzeniowe przed przesychaniem ( matami lub folią )
  2. b) niedopuszczalne jest rwanie i miażdżenie systemów korzeniowych, ewentualne konieczne cięcie należy wykonać ostrą siekierą lub piłą, nie należy odcinać korzeni szkieletowych odpowiedzialnych za statykę drzewa

UG.6220.2.2021                                                                                                                                                  Strona 2 z 21

  1. c) przy głębokich wykopach zaleca się wykonać ekrany zabezpieczające zgodnie z zasadami pielęgnacji drzew
  2. d) w przypadku konieczności zmiany poziomu gruntu w odległości rzutu korony + 1 m należy wykonać systemy napowietrzające i nawadniające, zgodnie z zasadami pielęgnacji drzew
  3. Realizacja przedsięwzięcia prowadzona będzie wyłącznie w porze dziennej, tj; w godzinach 0600 – 2200.

 

Uzasadnienie

 

 Do Wójta  Gminy Dzikowiec wpłyną wniosek z dnia 12 marca  2021r. Gminy Dzikowiec 36-122 Dzikowiec, ul. Dworska 62, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn.: „Przebudowa drogi gminnej w miejscowości Wilcza Wola ”.

Wniosek został prawidłowo skompletowany zgodnie z art. 74 ust. 1 ww. ustawy                 o  udostępnianiu informacji  o środowisku  i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Do wniosku dołączono wymagane prawem dokumenty, m.in. Kartę informacyjną przedsięwzięcia.

Informacja o złożonym wniosku została umieszczona w publicznym dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie.

Liczba stron postepowania przekracza 10, zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia                   3 października 2008r. o  udostępnianiu informacji  o środowisku  i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, stąd do doręczeń korespondencji zastosowano przepisy art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Wójt Gminy Dzikowiec obwieszczeniem z dnia 15 marca 2021r., znak: UG.6220.2.2021 powiadomił strony postępowania o wszczęciu postępowania administracyjnego i wystąpieniu do organów współdziałających, zmierzającego do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedmiotowego zamierzenia inwestycyjnego.

Inwestorem przedsięwzięcia jest Gmina Dzikowiec, 36-122 Dzikowiec, ul. Dworska 62.

            Z uwagi na charakter wnioskowanego przedsięwzięcia ustalono, że należy je zaliczyć do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust.1, pkt 62 tj.  „drogi o nawierzchni twardej                         o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w  §  2 ust. 1 pkt 31   i 32 oraz obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg oraz obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych  UG.6220.2.2021                                                                                                                                                               Strona 3 z 21

i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody” rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko ( Dz. U. z 2019r., poz. 1839 ).  Tym samym przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Biorąc pod uwagę powyższe dla prawidłowego ustalenia potrzeby przeprowadzenia bądź nie, oceny oddziaływania przedsięwzięcia pn.: „Przebudowa drogi gminnej                              w miejscowości Wilcza Wola” na środowisko wymagana jest opinia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego             w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie.

W świetle art. 64 ust. 1 pkt 1 , 2 i 4 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku          i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko pismem z dnia 15 marca 2021r., znak: UG.6220.2.2021 Wójt Gminy Dzikowiec zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Regionalnego Zarządu Zlewni  w Stalowej Woli Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie ( załączając wniosek Inwestora, Kartę informacyjną o planowanym przedsięwzięciu zawierającą dane określone       w art. 62a ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, informację odnośnie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru, oświadczenie Wójta Gminy Dzikowiec ) o wydanie stosownej opinii w zakresie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – określenia zakresu raportu  o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla planowanej inwestycji.

 

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej opinią z dnia 29 marca 2021r., znak: PSNZ.9020.5.5.2021 stwierdził, iż dla projektowanego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko nie jest  wymagane.

 

UG.6220.2.2021                                                                                                                                                  Strona 4 z 21

Stwierdził, iż niekorzystne oddziaływanie związane z realizacją inwestycji będzie miało charakter krótkotrwały i przemijający, a powstałe podczas niej szkody zostaną usunięte wraz    z jej zakończeniem.

Przebudowa drogi gminnej poprawi płynność ruchu, zwiększy bezpieczeństwo zarówno pieszych, rowerzystów jak i użytkowników pojazdów samochodowych.

 

Dyrektor  Zarządu Zlewni w Stalowej Woli Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie opinią z dnia 24 marca 2021r., znak: RZ.ZZŚ.435.64.2021.AT stwierdził, brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Dyrektor  Zarządu Zlewni w Stalowej Woli w wydanej opinii stwierdził, iż mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, a także działania minimalizujące wpływ tego zadania inwestycyjnego na środowisko uznał, że zamierzenie nie spowoduje znaczącego negatywnego oddziaływania na środowisko gruntowo – wodne. Jednocześnie przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.

 

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem z dnia 12 kwietnia 2021r., znak:WOOŚ.4220.5.5.2021.DS.6 wezwał Inwestora do uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia  w zakresie:

1.Wskazać obecne oraz określić prognozowane natężenie ruchu pojazdów na przedmiotowym odcinku objętym wnioskiem dla perspektywy 1 roku od oddania przedsięwzięcia do użytkowania.

2.Dokonać opisu szaty roślinnej w otoczeniu planowanego przedsięwzięcia.

3.Mając na uwadze zapis na str. 7 Karty informacyjnej przedsięwzięcia: „Na działce  drogowej nie ma zieleni kolidującej z planowana inwestycją” należy uzasadnić powyższe stwierdzenie, gdyż zgodnie z ogólnodostępną  ortofotomapą na stronie: https://mapy.geoportal.gov.pl ( data dostępu 09.04.2021r. ), zieleń wysoka zlokalizowana jest w bezpośrednim sąsiedztwie przedmiotowej drogi – korony drzew rzutują miejscowo na obszar planowanej do przebudowy drogi.

4.W związku z zapisem na str. 8 KIP: „Przewiduje się zabezpieczenie oraz przebudowę istniejącej infrastruktury technicznej” uszczegółowić zakres prac w ramach ww. zamierzenia.

5.W związku z rozbieżnościami, zawartymi w treści Karty informacyjnej przedsięwzięcia:

UG.6220.2.2021                                                                                                                                                  Strona 5 z 21

- strona 8: „Odwodnienie korpusu drogi będzie przebiegać jak w stanie istniejącym. Nie przewiduje się odbudowy rowów”

- strona 16 „(… ) Przekształcenia w zlewni – wykonanie rowów i przepustów  nie będą miały znaczenia dla potencjału JCWP”,

Określić jednoznacznie, czy w ramach przedsięwzięcia planuje się przebudowę/budowę rowów i przepustów.

6.Wskazać czy w obszarze planowanej inwestycji występują odcinki rowów, w których stagnuje woda i które mogą stanowić siedliska płazów.

7.Podać sposoby zabezpieczenia powstających podczas prac budowlanych wykopów ( czasowo pozostawionych jako otwarte ), zagłębień i innych potencjalnych pułapek dla małych zwierząt. Określić czy przed zasypywaniem wykopów będzie prowadzona lustracja pod kątem występowania w nich drobnych zwierząt. Przedstawić sposoby zabezpieczenia terenu prowadzonych prac przed dostępem drobnej fauny.

8.Wsakzać przewidywane lokalizacje: baz materiałowych, zaplecza budowy oraz placów postojowych. Podać sposób ich organizacji oraz wskazać zabezpieczenia środowiska gruntowo – wodnego podczas organizacji tych miejsc. Określić czy tankowanie będzie się odbywać            w granicach terenu zainwestowania. Odnieść się do potrzeby zapewnienie dostępności zapasu/mat sorpcyjnych itp. na wypadek ewentualnych wycieków substancji ropopochodnych w trakcie prowadzonych prac.

9.W związku z podanymi w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia  informacjami, dotyczącymi kwestii odprowadzania wód opadowych ( str. 12, 16, 23 i 24 ), odnieść się do zapisów obowiązującego rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 12 lipca 2019r., w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego oraz warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do wód lub do ziemi ścieków, a także przy odprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych do wód  lub do urządzeń wodnych  ( Dz. U. z 2019r., poz. 1311 ).

10.Podać szacunkowe ilości wykorzystywanych surowców, materiałów, paliw, energii oraz wody na etapie realizacji planowanej inwestycji.

11.Podać szacunkowe ilości odpadów powstających w związku z planowana inwestycją. 

 

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie wyznaczył termin na uzupełnienie Karty informacyjnej przedsięwzięcia o ww. dane do dnia 31 maja 2021r.

W związku z powyższym Wójt Gminy Dzikowiec obwieszczeniem – zawiadomieniem z dnia 12 maja 2021r., znak: UG.6220.2.2021 na podstawie art. 36 ustawy z dnia 14 czerwca

 

UG.6220.2.2021                                                                                                                                                 Strona 6 z 21

1960r. - Kodeks postępowania administracyjnego zawiadomił Inwestora i strony postępowania administracyjnego w trybie art. 49 Kpa w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia pn.: „Przebudowa drogi gminnej w m. Wilcza Wola” że wydanie postanowienia, o którym mowa w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa                  w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko nie jest możliwe                   w ustawowym terminie  z przyczyn niezależnych od organu.  

Inwestor w dniu 12 maja 2021r. przedłożył stosowne uzupełnienia do karty informacyjnej przedsięwzięcia.

Wójt Gminy Dzikowiec pismem z dnia 12.05.2021r., znak: UG.6220.2.2021 przesłał przedłożone przez Inwestora uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia  Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, jak również przedmiotowe uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia pismami z dnia 12.05.2021r., znak:UG.6220.2.2021 zostało przesłane do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni  w Stalowej Woli, Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie o wyrażenie stanowiska do już wydanych opinii w zakresie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn.;  „Przebudowa drogi gminnej                              w miejscowości Wilcza Wola”.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej pismem z dnia 24 maja 2021r., znak: PSNZ.9020.5.5.2021 podtrzymał swoje stanowisko wyrażone w opinii z dnia           29 marca 2021r., znak: PSNZ.9020.5.5.2021.  

Dyrektor  Zarządu Zlewni w Stalowej Woli Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie w piśmie z dnia 25 maja 2021r., znak: RZ.ZZŚ.4.435.122.2021.MZ podtrzymał stanowisko wyrażone w opinii z dnia 24 marca 2021r., znak: RZ.ZZŚ.435.64.2021.AT.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem  z dnia 26 maja 2021r., znak: WOOŚ.4220.5.5.2021.DS.8 wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia pn.: „Przebudowa drogi gminnej w miejscowości Wilcza Wola” nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione zostaną poniższe warunki:

1.Zaplecza budowy, miejsca przechowywania odpadów i materiałów budowlanych, plac parkingowy i serwisowy maszyn i pojazdów itp. Zostaną zlokalizowane poza terenami zadrzewionymi, zakrzewionymi, podmokłymi, rozlewiskami i trwałymi użytkami zielonymi, w oddaleniu od terenów chronionych akustycznie.

2.Prace ziemne, zdjęcie wierzchniej warstwy gleby ( humusu ) wraz z roślinnością zielną oraz

 

UG.6220.2.2021                                                                                                                                                 Strona 7 z 21

ewentualna wycinka drzew, powinny zostać przeprowadzone poza głównym okresem  wzmożonej aktywności fauny, obejmującym okres lęgowy ptaków i rozrodu płazów tj.: poza okresem od 1 marca do 31 sierpnia. W przypadku konieczności wykonywania ww. prac w tym okresie, prace te powinny być poprzedzone kontrolą przyrodnika pod kątem występowania chronionych gatunków zwierząt w okresie 1-3 dni przed planowanym terminem robót. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków, prace należy wstrzymać do momentu opuszczenia danego terenu przez te zwierzęta ( np. do zakończenia lęgów, wyprowadzenia młodych ) lub do momentu uzyskania stosownych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków.

3.Znajdujace się na terenie budowy wykopy ( w tym liniowe ) i inne potencjalne pułapki ekologiczne, do których mogą wpadać płazy ( i inne małe zwierzęta ), w przypadku konieczności czasowego pozostawienia ich jako otwarte ( tj; niezasypane w danym dniu roboczym ), należy zabezpieczyć w taki sposób, aby uniemożliwić im dostanie się do nich ( np. poprzez stosowanie szczelnych przykryć, wygrodzeń ) lub też zastosować rozwiązania umożliwiające samodzielne wydostanie się z nich ( np. pochylenie, pozostawienie wypłaszczonej jednej ze ścian ). W przypadku wykopów liniowych powinny być one realizowane na możliwie krótkich odcinkach i możliwie szybko zasypane. Codziennie rano przed rozpoczęciem robót, a następnie bezpośrednio przed zasypaniem wykopów i innych zagłębień terenowych powstałych w trakcie prac budowlanych należy sprawdzić, czy nie zostały w nich uwięzione zwierzęta. Znajdujące się w „pułapkach” płazy i inne zwierzęta powinny być niezwłocznie uwalniane i przenoszone w odpowiednie danemu gatunkowi siedliska, poza strefę prowadzonych prac.

4.Drzewa narażone na uszkodzenia mechaniczne w wyniku prac budowlanych  zostaną zabezpieczone poprzez np. oszalowanie/obłożenie powierzchni pni deskami do wysokości osadzenia pierwszych gałęzi, dodatkowo bezpośrednio przed oszalowaniem pnie można zabezpieczyć matami słomianymi. Dół desek powinien opierać się na podłożu lub być nim obsypany. Po zakończeniu robót zostanie wykonany demontaż ww. zabezpieczeń.

5.Prace w obrębie bryły korzeniowej należy wykonywać ręcznie lub metodą bezrozkopową. Aby zminimalizować zagrożenie dla systemu korzeniowego należy dodatkowo:

  1. a) podczas prac ziemnych prowadzonych w okresie letnim zabezpieczyć systemy korzeniowe przed przesychaniem ( matami lub folią )
  2. b) niedopuszczalne jest rwanie i miażdżenie systemów korzeniowych, ewentualne konieczne cięcie należy wykonać ostrą siekierą lub piłą, nie należy odcinać korzeni szkieletowych odpowiedzialnych za statykę drzewa

 

UG.6220.2.2021                                                                                                                                                 Strona 8 z 21

  1. c) przy głębokich wykopach zaleca się wykonać ekrany zabezpieczające zgodnie z zasadami pielęgnacji drzew
  2. d) w przypadku konieczności zmiany poziomu gruntu w odległości rzutu korony + 1 m należy wykonać systemy napowietrzające i nawadniające, zgodnie z zasadami pielęgnacji drzew
  3. Realizacja przedsięwzięcia prowadzona będzie wyłącznie w porze dziennej, tj; w godzinach 0600 – 2200.

Podczas analizy informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia uwzględniono kryteria selekcji określone w art. 63 ust. 1 ww. ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa                              w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Przedsięwzięcie obejmuje przebudowę drogi gminnej na działce o nr ewid. 2391/2 obręb Wilcza Wola, gmina Dzikowiec, na odcinku o długości ok. 2,122 km. Powierzchnia terenu objętego inwestycją wynosi ok. 25000 m2. Przebudowa realizowana będzie w miejscu istniejącej drogi o szerokości ok. 5,5, m ( z poboczem o szerokości 0,75 cm ), posiadającej nawierzchnię tłuczniową z licznymi koleinami i załamaniami. Droga ta posiada połączenie          z drogą powiatową nr 1033 R Bojanów – Wilcza Wola – Kopcie.

Otoczenie planowanej do przebudowy drogi stanowią głównie tereny niezabudowane, rolne oraz lasy. Prace inwestycyjne będą realizowane w granicach istniejącego pasa drogowego, a ograniczenia ruchu drogowego będą występować na odcinkowych wyłączeniach z ruchu połowy jezdni.

W ramach przedsięwzięcia planuje się przebudowę całej konstrukcji drogi, w tym wzmocnienie istniejącego podłoża tłuczniowego, wykonanie nowych warstw konstrukcyjnych oraz poboczy.

W sąsiedztwie przedmiotowej drogi usytuowane są sieci uzbrojenia, które ze względu na kolizje, zostaną także przebudowane.

Emisja substancji zanieczyszczających do powietrza oraz emisja hałasu podczas prowadzenia prac budowlanych, która będzie spowodowana pracą maszyn budowlanych               i pojazdów transportujących materiały budowlane, nie może zostać wyeliminowana, jednak będzie miała charakter krótkotrwały i odwracalny. Uciążliwości dla terenów sąsiednich związane z występowaniem hałasu, wibracji, emisji do powietrza, będą mieć charakter przejściowy.

W trakcie prac wykorzystywane będą maszyny, urządzenia i środki transportu, znajdujące się w dobrym stanie technicznym. Przewiduje się działania minimalizujące emisję pyłów tj; stosowanie plandek podczas transportu materiałów sypkich, czyszczenie kół pojazdów przed wyjazdem z placu budowy na drogi publiczne, eliminowanie pracy maszyn na biegu jałowym.

UG.6220.2.2021                                                                                                                                                  Strona 9 z 21

Powstające odpady będą odpadami typowymi dla tego typu przedsięwzięć i będą zagospodarowane zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012r. o odpadach ( Dz. U.         z 2021r., poz. 779 ze zm. ). Będą one selektywnie magazynowane w wyznaczonych miejscach w odpowiednich pojemnikach w sposób zapobiegający ich rozprzestrzenianiu się w środowisku i odbierane przez uprawnionego odbiorcę w celu ich odzysku lub unieszkodliwiania.

Podczas realizacji przedsięwzięcia wystąpi emisja hałasu związana z pracą maszyn budowlanych oraz poruszaniem się po terenie inwestycji pojazdów silnikowych. Prace budowlane będą wyłącznie w porze dziennej, tj; w godzinach 600 – 2200.

Zgodnie z informacjami podanymi w dokumentacji, prace budowlane wykonywane sprzętem mechanicznym będą wykonywane w otoczeniu lasów oraz zabudowy zagrodowej, dla których dopuszczalne poziomy hałasu wynoszą 65dB (A) w poprze dziennej i 56 dB(A)              w porze nocnej, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14czerwca 2007r.               w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku ( Dz. U. z 2014r. poz. 112 ).

Jak wynika z dokumentacji, emisja hałasu w miarę możliwości będzie ograniczana przez zastosowanie pod maszyny konstrukcji tłumiącej wstrząsy i drania, prawidłową eksploatacje urządzeń, zastosowanie wysokiej jakości tłumików w silnikach spalinowych oraz stosowanie możliwie najcichszych procesów technologicznych.

Przebudowa drogi nie jest inwestycja produkcyjną – w trakcie eksploatacji nie wymaga wykorzystywania wody, surowców, materiałów, paliw i energii.

Roboty drogowe będą prowadzone głównie w technologii zmechanizowanej – systemem liniowym.

Maszyny/sprzęt przewidziany do realizacji robót drogowych posiadał będzie własne środki napędowe i nie będzie wymagał zasilania zewnętrznego. Wykorzystanie energii elektrycznej   i paliw płynnych odbywać się będzie w zakresie niezbędnym do pracy maszyn     i urządzeń koniecznych przy realizacji inwestycji.

W celu realizacji przedsięwzięcia nie będą wykorzystywane zasoby naturalne                     w ilościach mających znaczący wpływ na środowisko.

Zgodnie z informacjami podanymi w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia, ruch pojazdów na przedmiotowej drodze wynosi ok. 80 pojazdów/dobę. Szacuje się, że natężenie pojazdów po roku od czasu oddania drogi do użytkowania będzie wynosić ok. 103 pojazdy/dobę. Realizacja zamiaru inwestycyjnego, jakim jest wykonanie nowej nawierzchni drogi przyczyni się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz zmniejszenia poziomu hałasu komunikacyjnego pojazdów poruszających się obecnie po nierównej nawierzchni.

 

UG.6220.2.2021                                                                                                                                               Strona 10 z 21

Planowane zamierzenie wpłynie również na poprawę poziomu bezpieczeństwa kierowców oraz pieszych.

Biorąc pod uwagę powyższe, przewiduje się, iż dotrzymane będą wartości dopuszczalne poziomu hałasu określone  w ww. rozporządzeniu na najbliższych terenach chronionych pod względem akustycznym na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia.

Przedmiotowy odcinek drogi biegnie w obszarze Głównego Zbiornika Wód Podziemnych Nr 426 „Dolina kopalna Kolbuszowa”, poza granicami stref ochronnych ujęć wód podziemnych i powierzchniowych. Zgodnie z opublikowanym pod adresem http://mapy.isok.gov.pl na Hydroportalu Map Zagrożenia Powodziowego i Map Ryzyka Powodziowego, analizowany teren znajduje się poza zasięgiem zalewu wody Q1%. Teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest poza obszarami wodno-błotnymi.

Zastosowany sprzęt do wykonywania robót będzie sprawny technicznie i odpowiednio zabezpieczony przed możliwością wycieku substancji ropopochodnych i przedostaniem się ich do gruntu i wód.

Zaplecze budowy będzie właściwie zorganizowane i wyposażone w przenośne sanitariaty. Następnie ścieki będą wywożone przez uprawnionego odbiorcę do oczyszczalni ścieków.

Odwodnienie na przedmiotowym odcinku drogi będzie realizowane jak dotychczas, poprzez nadanie jezdni odpowiednich spadków podłużnych i poprzecznych. Wody opadowe odprowadzane będą do istniejących rowów otwartych.

Zgodnie z informacjami zawartymi w dokumentacji, w istniejących rowach nie stagnuje woda i brak jest odcinków, które mogłyby stanowić siedliska płazów.

Biorąc pod uwagę charakter przedmiotowego układu drogowego przyjęto, że wartość stężeń zanieczyszczeń w wodach opadowych i roztopowych odprowadzanych z powierzchni drogi, będą spełniać wymogi rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 12 lipca 2019r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego oraz warunków jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do wód lub do ziemi ścieków, a także przy odprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych do wód lub do urządzeń wodnych ( Dz. U. z 2019r., poz. 1311 ).

Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do realizacji w granicach Sokołowsko-Wilczowolskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu, funkcjonującego na mocy Uchwały          Nr XXXIX/784/13 Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia 28 października 2013r.          w sprawie Sokołowsko- Wilczowolskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu ( Dz. Urz. Woj. Podkarpackiego z 2013r. poz. 3587 ze zm. ) oraz w granicach obszaru specjalnej ochrony

 

UG.6220.2.2021                                                                                                                                                Strona 11 z 21

ptaków Natura 2000 Puszcza Sandomierska PLB180005, funkcjonującego na mocy Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 12 stycznia 2011r. w sprawie obszarów specjalnej ochrony ptaków ( Dz. U. z 2011r., Nr 25, poz. 133 ze zm. ).

Odnosząc się do lokalizacji przedsięwzięcia na terenie Sokołowsko-Wilczowolskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 ww. Uchwały, na obszarze tym zakazuje się realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko                   w rozumieniu przepisów ustawy ooś. z wyłączeniem przedsięwzięć, o których mowa w art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody ( Dz. U. z 2020r., poz. 55 ze zm. ) ( dalej: „uop” ). Jednak w myśl art. 24 ust. 2 ustawy o ochronie przyrody, ww. zakaz nie dotyczy realizacji inwestycji celu publicznego, zatem w przedmiotowym przypadku nie znajduje on zastosowania.

Fragmentarycznie droga przebiega przez główne korytarze ekologiczne tj; GKPd Puszcza Sandomierska oraz GKPd  Roztocze – Pogórze Przemyskie, wyznaczone wg. Projektu korytarzy ekologicznych łączących Europejska Sieć Natura 2000 w Polsce ( Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R.W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J.M., Zalewska H., Pilot M. 2005; zaktualizowanym w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży ). Charakter przedmiotowej drogi, w tym natężenie występującego na niej ruchu drogowego, nie będą powodowały istotnej bariery ekologicznej.

W trakcie realizacji inwestycji realizowana będzie czynna ochrona płazów i innych drobnych kręgowców, polegająca na podejmowaniu wszelkich działań interwencyjnych mających na celu odławianiem ich z placu budowy i uwolnienie ich w bezpiecznym miejscu, ekologicznie dostosowanym do ich aktualnych form aktywności ( np. w trakcie godów będą wynoszone do zbiorników wodnych ).

Zgodnie z treścią dokumentacji na działce drogowej nie ma zieleni kolidującej                     z planowaną inwestycją. W otoczeniu inwestycji przeważa zieleń wysoka związana                         z prowadzeniem gospodarstwa leśnego, gdzie dominującym gatunkiem drzew jest sosna.

Realizacja inwestycji nie będzie wiązała się z koniecznością wycinki drzew i krzewów.

W ramach realizacji przedsięwzięcia zastosowane będą działania minimalizujące negatywny wpływ na środowisko. Pnie i korzenie drzew sąsiadujących z przedmiotową inwestycją zostaną odpowiednio zabezpieczone przed uszkodzeniami mechanicznymi                   i przesychaniem.

Biorąc pod uwagę zakres, rodzaj i lokalizację przedsięwzięcia oraz charakter i skalę generowanych oddziaływań na środowisko przyrodnicze, należy stwierdzić, że planowane zamierzenie nie będzie wiązać się ze znacznym oddziaływaniem na elementy przyrodnicze

UG.6220.2.2021                                                                                                                                                Strona 12 z 21

środowiska, w tym na przedmioty ochrony ww. obszaru Natura 2000, jego integralność oraz spójność sieci Natura 2000. Przedsięwzięcie nie wymaga zatem przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym na obszary Natura 2000, tj; oceny, o której mowa w art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.

Zgodnie z informacją podaną w dokumentacji, w sąsiedztwie planowanej inwestycji brak jest obecnie inwestycji o podobnym charakterze, z którymi mogłoby dojść do kumulacji oddziaływań.

Z uwagi na odległość od najbliższej granicy państwa ( ok. 90 km ) oraz mały zasięg inwestycji i lokalny zasięg oddziaływań wskutek wprowadzonych do środowiska substancji        i energii, nie występuje oddziaływanie o charakterze transgranicznym w żadnym komponencie środowiska.

Mając na uwadze, iż planowana inwestycja dotyczy infrastruktury drogowej                         o nieznacznym zaborze terenu, w ramach której nie będzie prowadzona wycinka drzew, stwierdza się, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie wpłynie istotnie na zmianę klimatu. Wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na klimat na etapie realizacji ograniczy się do spalania paliw w pojazdach i maszynach wykorzystywanych na placu budowy oraz poruszających się po budowanej drodze na etapie jej eksploatacji.

Ze względu na skalę i charakter przedsięwzięcia, nie przewiduje się znacznego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego na etapie jego eksploatacji.

Technologia wykonania drogi wraz z infrastrukturą zostanie dobrana do warunków klimatycznych i gruntowo – wodnych. Elementy drogi zostaną tak wykonane, aby były odporne na ekstremalne zjawiska pogodowe.

Biorąc pod uwagę zakres przedsięwzięcia, lokalizacja inwestycji nie doprowadzi do znaczących zmian w lokalnym krajobrazie, z uwagi na fakt, że dotyczyć będzie przebudowy istniejącej już drogi.     

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach o historycznym                      i kulturowym znaczeniu oraz archeologicznym.

Realizacja przedsięwzięcia nie zmieni istniejącego sposobu wykorzystania terenu,            a także nie wpłynie na stan środowiska naturalnego.

Przedsięwzięcie jedynie w trakcie realizacji przebudowy będzie stanowić pewną uciążliwość dla osób dojeżdżających do miejsc zamieszkania, korzystających z tej drogi,

UG.6220.2.2021                                                                                                                                                Strona 13 z 21

natomiast po jej zakończeniu nie będzie miało wpływu na istniejący stan środowiska.

Obszar oddziaływania przedsięwzięcia ograniczy się do terenu będącego własnością Inwestora, nie przewiduje się przekroczeń w zakresie emisji hałasu poza obrębem nieruchomości, co do których Inwestor ma tytuł prawny, nie będzie więc negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na działalność osób trzecich.

Realizacja przedsięwzięcia spowoduje zmniejszenie wpływu na środowisko w jej rejonie poprzez upłynnienie ruchu samochodowego.

Poprawa nawierzchni drogi spowoduje zmniejszenie hałasu w stosunku do hałasu, jaki byłby przy nie zmienionej nawierzchni. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia  mieszkańców.

Przedsięwzięcie inwestycyjne będzie realizowane już w istniejącym ciągu drogowym wpisanym w istniejący krajobraz, jak i w przyrodę. Zastosowane rozwiązania technologiczne planowanego przedsięwzięcia nie pogorszą istniejącego stanu środowiska naturalnego.

Charakter przedsięwzięcia sprawia, że uciążliwość dla środowiska może wystąpić głównie na etapie wykonywanych prac budowlanych, związanych z przebudową drogi. Dobry stan techniczny maszyn i urządzeń przyczynić się ma do zminimalizowania prawdopodobieństwa zanieczyszczenia gruntu i wód gruntowych.

W celu wykluczenia i minimalizacji ewentualnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne, miejsca postoju środków transportu będą odpowiednio zabezpieczone przed możliwością wycieku substancji ropopochodnych i przedostaniem się ich do gruntu lub wód. 

Realizacja inwestycji odbywać się będzie przy zachowaniu możliwości ruchu kołowego             i pieszego, w związku z tym mogą wystąpić utrudnienia wynikające z tego, że ruch na odcinkach z trwającymi pracami odbywać się będzie wahadłowo i regulowany będzie ustalonymi znakami lub sygnalizacją.

Występujące istotne oddziaływania i uciążliwości związane będą jedynie z okresem realizacji przebudowy przedmiotowego odcinka drogi, będą miały charakter krótkotrwały, odwracalny   i jego powstawanie ograniczone będzie tylko do terenu realizacji inwestycji.

Ponadto z uwagi na zakres planowanej inwestycji, nie wystąpi  możliwość kumulowania się oddziaływań, a wykorzystanie zasobów naturalnych, ryzyko emisji, występowania innych uciążliwości, czy wystąpienia poważnej awarii przemysłowej będzie zerowe.

          Po szczegółowej analizie przedłożonych przez Inwestora materiałów dotyczących opisu planowanego przedsięwzięcia, należy stwierdzić co następuje: eksploatacja planowanego obiektu nie jest związana z użyciem technologii, a źródłem uciążliwości i oddziaływania na UG.6220.2.2021                                                                                                                                                       Strona 14 z 21

środowisko jest ruch samochodowy - lokalny.

            W fazie eksploatacji powstawać będą emisje takie, jak w dotychczasowym użytkowaniu, dotyczy to emisji hałasu, spalin oraz spływu wód roztopowo – opadowych. Realizacja planowanego przedsięwzięcia nie spowoduje istotnego wzrostu ujemnych oddziaływań na otaczające środowisko.                    

Po przebudowie drogi emisja zanieczyszczeń oraz hałasu komunikacyjnego do otaczającego środowiska ulegnie zmniejszeniu, z uwagi na poprawę technicznych jej parametrów, w porównaniu do stanu istniejącego.

Realizacja przedsięwzięcia w planowanym zakresie należy uznać za jak najbardziej właściwą pomimo, że będzie realizowane na terenie objętym specjalną formą ochrony Natura 2000. Przedsięwzięcie dotyczy przebudowy już istniejącej drogi.

Do jej przebudowy wykorzystane będą materiały, które nie mają negatywnego wpływu na środowisko.

Przy robotach nawierzchniowych mogą wystąpić okresowe uciążliwości dla osób korzystających z drogi w rejonie miejsca budowy. Uciążliwości te, związane są z hałasem pracujących maszyn, wydzielaniem spalin przez te maszyny i pojazdy techniczne oraz wydzielaniem się gazów z podgrzanych asfaltów drogowych, podczas budowy nawierzchni bitumicznej.

Uciążliwości te nie będą miały bezpośredniego dużego wpływu na ludność, ze względu na to, że teren jest bardzo luźno zabudowany domami jednorodzinnymi.

W ramach realizacji inwestycji powinny być wykonane, zainstalowane i stosowane środki                i rozwiązania chroniące środowisko, zapobiegające ponadnormatywnemu oddziaływaniu na środowisko.

Występujące oddziaływania i uciążliwości związane z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia, to m.in. emisja hałasu oraz zanieczyszczeń do powietrza  ( m.in. maszyny budowlane i pojazdy transportujące materiały budowlane  ). W celu ograniczenia wpływu tego etapu na środowisko przewiduje się m.in. zastosowanie maszyn i urządzeń w dobrym stanie technicznym, eliminowanie pracy maszyn i pojazdów na biegu jałowym ( np. podczas przerw w pracy, załadunku/wyładunku ) oraz prowadzenia prac realizowanych w godzinach dziennych. Uciążliwości związane z analizowanym etapem będą miały charakter krótkotrwały, odwracalny i ustaną wraz z zakończeniem prac.

Realizacja i późniejsza eksploatacja przedsięwzięcia spełniać będzie wymagania                     w zakresie akustycznym.

UG.6220.2.2021                                                                                                                                                Strona 15 z 21

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły ( Dz. U. z 2016r., poz. 1911 z późn. zm. ) teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitych części wód powierzchniowych (JCWP) to „Łęg od Przyrwy ( z Przyrwą od Dąbrówki do ujścia ) do Murynia” o kodzie: PLRW200019219853, typ 19 (rzeka nizinna piaszczysto – gliniasta ).

Jest to naturalna część wód o dobrym stanie monitorowania, niezagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest dobry stan ekologiczny i dobry stan chemiczny. Zlewnia ww. JCWP została zaliczona do obszarów chronionych przeznaczonych do ochrony przedmiotów ochrony zależnych od wód tj; OSO PLB180005 Puszcza Sandomierska. Ze względu na zakres i skalę zadania ( obejmujące przebudowę drogi po istniejącym śladzie ), nie wystąpi negatywny wpływ na możliwość osiągnięcia ww. celu środowiskowego – łęg od Turki do Przyrwy ( bez Przyrwy ) kod: PLRW200019219839 typ 19 ( rzeka nizinna piaszczysto – gliniasta ), będącej monitorowaną, silnie zmienioną częścia wód o przekroczonych wskaźnikach m2 i m3 w dobrym stanie i niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest dobry potencjał ekologiczny i dobry stan chemiczny.

Zlewnia ww. JCWP została zaliczona do obszarów chronionych wyznaczonych do ochrony przedmiotów ochrony zależnych od wód tj. OSO Puszcza Sandomierska PLB180005.

Teren zamierzenia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie: PLGW2000135, będącej monitorowaną częścią wód, w dobrym stanie ilościowym i chemicznym,  zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego.

Przedsięwzięcie realizowane będzie poza obszarami zalewowymi i poza strefami ochrony ujęć wód, w granicach Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 426 „Dolina Kopalna Kolbuszowa” oraz poza ujęciami wód podziemnych  i wyznaczonymi dla nich strefami ochronnymi.

Odcinek drogi objętej przedsięwzięciem będzie odwadniany poprzez nadanie odpowiednich spadków poprzecznych o podłużnych poszczególnym elementom jezdni, będą odprowadzane do ziemi poprzez przydrożne rowy. Reasumując powyższe, poprawa stanu technicznego analizowanej drogi nie stanowi zagrożenia dla środowiska gruntowo-wodnego, a także nie będzie powodem zagrożenia celów środowiskowych jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.

Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, a także wymienione wyżej działania minimalizujące wpływ tego UG.6220.2.2021                                                                                                                                                Strona 16 z 21

zadania inwestycyjnego na środowisko uznano, że zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne. Jednocześnie  przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa       w art. 4 ust. 1 lit.c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia                     23 października 2000r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.

Przez wzgląd na charakter, skalę przedsięwzięcia i zastosowane rozwiązań chroniących środowisko należy stwierdzić, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie wiązać się ze znacząco negatywnym wpływem na środowisko przyrodnicze oraz nie będzie oddziaływać        w sposób znaczący na przedmioty i cele ww. obszaru Natura 2000, na integralność tego obszaru oraz spójność sieci Natura 2000. Stąd po dokonaniu analizy wstępnej w kontekście potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na obszar Natura 2000 stwierdzono, że nie ma konieczności przeprowadzenia pełnej oceny oddziaływania na środowisko wymaganej zapisami art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.

Aby utrzymać stan środowiska w ramach niniejszej inwestycji należy spełnić następujące  warunki dla przedmiotowej inwestycji:

1.Zaplecza budowy, miejsca przechowywania odpadów i materiałów budowlanych, plac parkingowy i serwisowy maszyn i pojazdów itp. zostaną zlokalizowane poza terenami zadrzewionymi, zakrzewionymi, podmokłymi, rozlewiskami i trwałymi użytkami zielonymi, w oddaleniu od terenów chronionych akustycznie.

2.Prace ziemne, zdjęcie wierzchniej warstwy gleby ( humusu ) wraz z roślinnością zielną oraz ewentualna wycinka drzew, powinny zostać przeprowadzone poza głównym okresem  wzmożonej aktywności fauny, obejmującym okres lęgowy ptaków i rozrodu płazów tj.: poza okresem od 1 marca do 31 sierpnia. W przypadku konieczności wykonywania ww. prac w tym okresie, prace te powinny być poprzedzone kontrolą przyrodnika pod kątem występowania chronionych gatunków zwierząt w okresie 1-3 dni przed planowanym terminem robót. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków, prace należy wstrzymać do momentu opuszczenia danego terenu przez te zwierzęta ( np. do zakończenia lęgów, wyprowadzenia młodych ) lub do momentu uzyskania stosownych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków.

3.Znajdujace się na terenie budowy wykopy ( w tym liniowe ) i inne potencjalne pułapki ekologiczne, do których mogą wpadać płazy ( i inne małe zwierzęta ), w przypadku

UG.6220.2.2021                                                                                                                                              Strona 17 z 21

konieczności czasowego pozostawienia ich jako otwarte ( tj; niezasypane w danym dniu roboczym ), należy zabezpieczyć w taki sposób, aby uniemożliwić im dostanie się do nich ( np. poprzez stosowanie szczelnych przykryć, wygrodzeń ) lub też zastosować rozwiązania umożliwiające samodzielne wydostanie się z nich ( np. pochylenie, pozostawienie wypłaszczonej jednej ze ścian ). W przypadku wykopów liniowych powinny być one realizowane na możliwie krótkich odcinkach i możliwie szybko zasypane. Codziennie rano przed rozpoczęciem robót, a następnie bezpośrednio przed zasypaniem wykopów i innych zagłębień terenowych powstałych w trakcie prac budowlanych należy sprawdzić, czy nie zostały w nich uwięzione zwierzęta. Znajdujące się w „pułapkach” płazy i inne zwierzęta powinny być niezwłocznie uwalniane i przenoszone w odpowiednie danemu gatunkowi siedliska, poza strefę prowadzonych prac.

4.Drzewa narażone na uszkodzenia mechaniczne w wyniku prac budowlanych zostaną zabezpieczone poprzez np. oszalowanie/obłożenie powierzchni pni deskami do wysokości osadzenia pierwszych gałęzi, dodatkowo bezpośrednio przed oszalowaniem pnie można zabezpieczyć matami słomianymi. Dół desek powinien opierać się na podłożu lub być nim obsypany. Po zakończeniu robót zostanie wykonany demontaż ww. zabezpieczeń.

5.Prace w obrębie bryły korzeniowej należy wykonywać ręcznie lub metodą bezrozkopową. Aby zminimalizować zagrożenie dla systemu korzeniowego należy dodatkowo:

  1. a) podczas prac ziemnych prowadzonych w okresie letnim zabezpieczyć systemy korzeniowe przed przesychaniem ( matami lub folią )
  2. b) niedopuszczalne jest rwanie i miażdżenie systemów korzeniowych, ewentualne konieczne cięcie należy wykonać ostrą siekierą lub piłą, nie należy odcinać korzeni szkieletowych odpowiedzialnych za statykę drzewa
  3. c) przy głębokich wykopach zaleca się wykonać ekrany zabezpieczające zgodnie z zasadami pielęgnacji drzew
  4. d) w przypadku konieczności zmiany poziomu gruntu w odległości rzutu korony + 1 m należy wykonać systemy napowietrzające i nawadniające, zgodnie z zasadami pielęgnacji drzew
  5. Realizacja przedsięwzięcia prowadzona będzie wyłącznie w porze dziennej, tj; w godzinach 0600 – 2200.

Jednakże należy mieć na uwadze, iż realizacja przedsięwzięcia będzie możliwa wyłącznie po uzyskaniu stosownych zezwoleń, o których mowa w art. 56 ustawy o ochronie przyrody, na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do gatunków objętych ochroną prawną, jeżeli zaistniałaby konieczność naruszenia tych zakazów w związku                       z realizacją przedsięwzięcia.

 

UG.6220.2.2021                                                                                                                                              Strona 18 z 21

Realizacja planowanego przedsięwzięcia nie spowoduje istotnego wzrostu ujemnych oddziaływań na otaczające środowisko.                                                                    

       Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów        i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach, w rejonie lokalizacji inwestycji podczas jej eksploatacji przy normalnych warunkach prac.

         Obszar lokalizacji planowanego przedsięwzięcia nie jest objęty Miejscowymi Planami Zagospodarowania Przestrzennego.

        Przedsięwzięcie będzie realizowane na obszarach sieci Natura 2000. Dodatkowo stwierdzono, że z uwagi na rodzaj przedsięwzięcia, oddziaływania będą miały zasięg lokalny    ( bez ryzyka transgranicznych oddziaływań ), małoznaczący, krótkotrwały ( związany jedynie

z czasem budowy ) i odwracalny. Ponadto z uwagi na zakres planowanej inwestycji, nie wystąpi  możliwość kumulowania się oddziaływań, a wykorzystanie zasobów naturalnych, ryzyko emisji, występowania innych uciążliwości czy wystąpienia poważnej awarii przemysłowej będzie zerowe.

            Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach,       w rejonie lokalizacji inwestycji podczas jej eksploatacji przy normalnych warunkach pracy.

Realizacja przedsięwzięcia w planowanym zakresie należy uznać za jak najbardziej właściwą pomimo, że będzie realizowane na terenie objętym specjalną formą ochrony Natura 2000.   

Wobec powyższego, mając na uwadze stwierdzony brak potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia, w toku postępowania zmierzającego do wydania niniejszej decyzji nie było konieczności zapewnienia udziału społeczeństwa, o którym mówi art. 79 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji     o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz   o ocenach oddziaływania na środowisko.

.Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie jest tożsama z zezwoleniem na przeprowadzenie czynności zakazanych w stosunku do gatunków chronionych na mocy ustawy o ochronie przyrody.

W przypadku gdy realizacja planowanego przedsięwzięcia będzie się wiązała                       z koniecznością naruszenia przepisów o ochronie gatunkowej roślin, grzybów i zwierząt, niezbędne będzie uzyskanie stosownych zezwoleń, o których mowa w art. 56 ww. ustawy             o ochronie przyrody.

 

UG.6220.2.2021                                                                                                                                              Strona 19 z 21

Strony postępowania i każdy zainteresowany miał prawo i możliwość zapoznania się            z treścią złożonego przez Inwestora wniosku oraz zgłoszenia ewentualnych uwag i wniosków.

O każdym stadium postępowania wszystkie strony biorące w nim udział były informowane.

Ponadto Strony zostały poinformowane  o możliwości zapoznania się ze zgromadzonym materiałem dowodowym w przedmiotowej sprawie, zgodnie z art. 10 § 1 Kodeks postępowania administracyjnego poprzez zawiadomienie/obwieszczenie  z dnia 01 czerwca 2021r., znak: UG.6220.2.2021.

W związku z ww. obwieszczeniem żadna ze stron postępowania lub zainteresowana sprawą nie wyraziła chęci zapoznać się ze zgromadzona dokumentacją.

W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi             i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia, jak również od lokalnej społeczności.

Z przeprowadzonego postępowania, w tym analizy całości zgromadzonego materiału dowodowego w sprawie wynika, że sposób realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, przy zachowaniu metod prowadzenia prac oraz rozwiązań technologicznych określonych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia oraz charakterystyce przedsięwzięcia pozwoli na dotrzymanie obowiązujących standardów jakości środowiska, w tym zdrowia ludzi na obszarze w zasięgu oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia.

 

Mając na uwadze powyższe okoliczności orzeczono jak w sentencji.

 

POUCZENIE

1.Integralną częścią niniejszej decyzji jest Charakterystyka przedsięwzięcia, stanowiąca szczegółowy opis przedsięwzięcia.

 

2.Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Wójta Gminy Dzikowiec w terminie 14 dni licząc od dnia jej doręczenia.

 

3.W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co

UG.6220.2.2021                                                                                                                                              Strona 20 z 21

 

oznacza, iż decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Nie jest możliwe skuteczne cofnięcie oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania.

 

Załącznik do decyzji:

1.Charakterystyka przedsięwzięcia.

 

 

 

 

 

 

 

 

Otrzymują:

1.Gmina Dzikowiec

2.Strony postępowania w trybie art. 49 Kpa                w związku z art. 74 ust.3 ustawy o udostępnianiu informacji                   o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz  o ocenach oddziaływania na środowisko

3.a/a

 

 

Do wiadomości:

1.Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie

2.Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej

3.Dyrektor Zarządu Zlewni w Stalowej Woli Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

UG.6220.2.2021                                                                                                                                                 Strona 21 z 21

Załącznik 

do decyzji Wójta Gminy Dzikowiec              z dnia 30 czerwca 2021r., znak:  UG.6220.2.2021

 

UG.6220.2.2021                                                                                    Dzikowiec, 30.06.2021r.  

 

Charakterystyka przedsięwzięcia

zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji           o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz. U. z 2021r., poz. 247 ze zm. )            

 

Nazwa przedsięwzięcia:

„Przebudowa drogi gminnej w miejscowości Wilcza Wola ”.

 

Inwestor:

Gmina Dzikowiec 36-122 Dzikowiec, ul. Dworska 62

 

Przedsięwzięcie obejmuje przebudowę drogi gminnej na działce o nr ewid. 2391/2 obręb Wilcza Wola, gmina Dzikowiec, na odcinku o długości ok. 2,122 km. Powierzchnia terenu objętego inwestycją wynosi ok. 25000 m2. Przebudowa realizowana będzie w miejscu istniejącej drogi o szerokości ok. 5,5, m ( z poboczem o szerokości 0,75 cm ), posiadającej nawierzchnię tłuczniową z licznymi koleinami i załamaniami. Droga ta posiada połączenie          z drogą powiatową nr 1033 R Bojanów – Wilcza Wola – Kopcie.

Otoczenie planowanej do przebudowy drogi stanowią głównie tereny niezabudowane, rolne oraz lasy. Prace inwestycyjne będą realizowane w granicach istniejącego pasa drogowego, a ograniczenia ruchu drogowego będą występować na odcinkowych wyłączonych z ruchu połowy jezdni.

W ramach przedsięwzięcia planuje się przebudowę całej konstrukcji drogi, w tym wzmocnienie istniejącego podłoża tłuczniowego, wykonanie nowych warstw konstrukcyjnych oraz poboczy.

W sąsiedztwie przedmiotowej drogi usytuowane są sieci uzbrojenia, które ze względu na kolizje, zostaną także przebudowane.

Zakres planowanych prac nie będzie wykraczał poza granice istniejącego pasa drogowego. Podstawowym materiałem wykorzystywanym podczas budowy będą: kruszywo drogowe, masa asfaltowa. Zamierzenie ma na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego pojazdów i pieszych, usprawnienie ruchu oraz umożliwienie dojazdu do posesji bez uzależnienia od warunków atmosferycznych.

Charakter przedsięwzięcia sprawia, że uciążliwość dla środowiska może wystąpić głównie na etapie wykonywanych prac budowlanych, związanych z wykonaniem prac ziemnych i przebudowy nawierzchni.

Dobry stan techniczny maszyn i urządzeń przyczynić się ma do zminimalizowania prawdopodobieństwa zanieczyszczenia gruntu i wód gruntowych.            

Zamierzenie budowlane przyczyni się w sposób jednoznaczny do likwidacji występujących zagrożeń i nie spowoduje zmian w występującym obecnie natężeniu ruchu kołowego.

Planowana inwestycja będzie realizowana z zachowaniem dostępu do sąsiednich nieruchomości.

Realizacja inwestycji na wskazanym terenie w sposób prawidłowy nie wpłynie znacząco negatywnie na środowisko. Niekorzystne oddziaływania będą związane głównie           z etapem prowadzenia robót budowlanych.

Zakłada się, że realizacja zadania poprzez wykonanie nowej nawierzchni drogi poprawi płynność ruchu pojazdów, co przyczyni się do mniejszej emisji spalin do powietrza oraz mniejszej emisji hałasu

 

 

 

 

  • Data aktualizacji: 2024-04-19 12:31
  • |
  • Licznik odwiedzin: 4 062 520